-
Kleur geeft ons herkenning en gevoel en bepaalt mede ons gedrag in handelen, dat grotendeels is opgeslagen in onze herinneringen. De omstandigheid van het beeld verklaart in hoge mate aantrekking of afstoting.
1. De mist en het uiterlijk van de brug zal bij menigeen een remmend gevoel geven om erover heen te lopen.
2. Het kunstwerk van een zwerm witte vogels in de serene ruimte roept een gevoel op van onheilspellendheid.
3. De robuuste auto valt vooral op door de zijruit voor, maar feitelijk versmelt het totale groene kleurbeeld als één geheel
Kleur & Gedrag<> -
Kleur appelleert aan de menselijke psyché en staat daarmee mede aan de basis van onze gevoelens, emoties, herkenning en gedragingen van aantrekking of afstoting
Bovenstaand drie niet alledaagse gezichten die gevoelens en emoties oproepen.- 1. De herkenning van de rode vlek op het gezicht roept direct tweeledig emotionele gevoelens op van afstoting en aantrekking.
- 2. Door de witte gezichtsbeschildering wordt de waarneming vooral naar het oog en de dubbele rode lippen gestuurd.
- 3. Hier ontstaat fixaties naar de beschilderde oogleden door het contrastverschil en naar de niet alledaagsheid van de blauwe lippen.
Kleur & Psyche<> -
Bij het waarnemen en interpreteren van omstandigheden is de oermens geconditioneerd om in volgorde van waarneming te reageren op beweging, contrast en als laatste kleur. Wat valt op als de drie onderstaande beelden nader worden geïnterpreteerd:
Foto 1. Rood bezit het grootste volume, maar de lichte beige kleurtint accenten worden meer geduid door het grote contrastverschil ten opzichte van de dieprode kleurtint.
Foto 2. Ook hier geldt dat feitelijk de donkerblauwe achtergrond van het water ondergeschikt wordt aan het roze dak van het huisje en de walvis. Maar ondanks dat het roze dak contrastrijker is dan de walvis wordt onze aandacht naar naar de walvis getrokken. Dit vanwege het feit dat het niet gebruikelijk is dat een walvis zich nabij van het huisje op water bevindt.
Foto 3. Doordat het blauwe bootje min of meer alleen in kleine fragmentjes zichtbaar is tussen de waterplanten, worden juist onze ogen daarnaartoe getrokken om een antwoord te verkrijgen wat zich daar precies bevindt.
Kleur & Kijken<> -
Langzaam maar zeker worden de beperkingen van samenkomsten geleidelijk opgeheven. Inmiddels worden diverse afbakeningen toegepast met tape of anderszins om de vereiste afstand van 1.50 tussen mensen aan te geven.
Hierbij is het van belang om de meest passende kleurtint of kleurtinten toe te passen, dit in combinatie met een duidelijk contrastverschil (licht/donker) binnen het gebied van toepassing in ruimtes of openbare gebieden.
- 1. Eerste voorbeeld laat een overlood aan kleurtinten zien en door de kleine onderlinge contrastverschillen wordt het een onsamenhangend beeld.
- 2. Een lichte streep aanduiding van de hoepels werkt al duidelijker maar blijft toch enigszins beperkt effectief.
- 3. In dit voorbeeld werkt het beeld visueel het sterkt in duidelijkheid.
Kleur & Mens<> -
Kleur ondersteunt ons gedrag in handelen en ligt grotendeels opgeslagen in onze herinneringen en persoonlijke voorkeuren. De omstandigheid van het toegepaste kleurgebruik bepaalt daarmee in hoge mate de aantrekking of afstoting.
• Door het kleurgebruik komt de banaan minder aantrekkelijk over om op te eten.
• De roze kleur van de potsierlijke flamingo’s worden vanuit onze herinnering als aantrekkelijk ervaren.
• Op het beeld van de jongen met lichaamsbeschildering zal verschillend worden gereageerd van aantrekkelijk tot afstotend.Kleur & Waardering<> -
Hoe bewust kleden we ons dagelijks. Bezien we het gemiddeld beeld in de politiek en het zakelijke verkeer, dan is het beeld vrij eentonig en veel van hetzelfde. Op zich niks mis mee, maar wat is de herinnering nadien; zeker als een grote groep aanwezigen tijdens een zakelijke bijeenkomst (gemiddeld genomen) zich in dezelfde zakelijke kostuums en schoenen kleden. Het welslagen van deals of anderszins is niet alleen de kennis en ervaring die je hebt en het bedrijf waarvoor je werkt. Je persoonlijke presentatie is een wezenlijk onderdeel van je gehele voorkomen.
Dus vraag jezelf af welke herinnering(en) wil ik achterlaten bij mijn klant. Je voorkomen zegt iets over je persoonlijke identiteit, levensfase, sociale klasse, seksualiteit en dergelijke aspecten. Door bewust te kiezen voor je kledingstijl en kleur die bij je past voel je je goed, laat je zien wie je bent en waar je voor staat in het dagelijks leven.
Kleur & Contact<> -
Zonder contrastdimensies en kleur is onze leefomgeving uitdrukkingsloos. Kleur verbindt de architectuur, de inrichting en het welzijn van de gebruikers.
Binnen architecturale leefomgevingen wordt de wegingsfactor voor de toepassing van wit geregeld vanuit de symboliek gedefinieerd zoals rein, kalmerend, neutraal, zuiver etc. Het is maar de vraag of deze stellingname in veel voorkomende situaties juist is. In de zorg is wit bijvoorbeeld zeker niet altijd als een helende kleur te definiëren. Zorg, leer, werk ofprivé omgevingen dienen de gebruikers te omarmen, een gevoel van geborgenheid, veiligheid en een gevoel van thuiskomen geven tot ontspanning of herstel bij ziekte en als laatste punt afgestemd op het functionele gebruik.
Foto 1
Toont uitdrukkingsloosFoto 2
De inrichting toont als losse kleureilandjesFoto 3
Ruimte vormt een totaal beeldverhaalKleur & Wit<> -
Lelijke kleuren bestaan niet, wel lelijke of ongebruikelijke kleurtoepassingen.
Elke kleur is mooi als deze past binnen de context van het beeld of de omstandigheid waarbinnen een kleurpalet zich manifesteert. Onze voorkeur en herinnering bepaalt in grote mate hoe wij als mens naar kleur kijken. Hierbij geldt meer het gevoel dan het verstand, zoals onderstaand:
1: de achtergrondkleur ondersteunt de stralingskracht van de bloem
2: samenhangend kleurbeeld, maar zal verschillende reacties oproepen
3: het totale kleurbeeld is in samenhang van vrij zijn en ontspanningKleur & Beeld<> -
Laat de indeling en het materiaal en kleurgebruik een integraal onderdeel zijn van het totale bedrijfsproces en de gedefinieerde visie waarvoor het bedrijf staat. Binnen werkomgevingen is het belangrijk dat medewerkers een gevoel van thuiskomen en betrokkenheid van de organisatie ervaren. Dit verhoogt het werkplezier en de kwaliteit van de te realiseren bedrijfsresultaten.Kleur & Werkomgevig<>
-
Veiligheidsnormeringen bepalen welke kleuren gebruikt moeten worden om ons in onze leefomgeving veilig te verplaatsen of veilig te werken. Het is verbazingwekkend dat eraan voorbij wordt gegaan dat een deel van de mensheid kleurenblind is en deze kleuren niet goed kan onderscheiden! Vooral de combinatie rood/groen zorgt voor visuele problemen; zie de kleurpotloden, boven normaal, onder met de storing rood/groen. Toch is deze combinatie nog altijd gangbaar bij machines, stoplichten, lesmateriaal, reclame-uitingen, veiligheidssymbolen enz. Beter is om rood/groen te voorkomen of alleen in combinatie met duidelijk herkenbare symbolen. Nog beter is een combinatie van blauw/geel; zoals de drukknoppen (open & dicht) van NS-treinen. Met een bewust kleurgebruik maak je het verschil. Heb je vragen of een project? Stuur me dan een bericht. Ik help je graag verder.Kleur & Veiligheid<>
-
Binnen omgevingen waar gebruikers verblijven met visuele beperkingen, is het van belang dat er duidelijke contrastverschillen in kleur worden toegepast, naast tactiele materialisatie en een verlichtingsplan op maat. Verschillen in materiaalgebruik van hard tot zacht versterken de functionele leesbaarheid. Vooral binnen zorginstellingen, onderwijs, levensbestendig wonen, openbaar vervoer is het noodzakelijk dat wordt ingespeeld op visuele aspecten van de gebruikers.Kleur & Slechtziendheid<>
-
We gebruiken kleur in combinatie met de kledingstijl om onszelf te onderscheiden. Door bewust te kiezen voor kleur en kledingstijl voel je je goed, laat je zien wie je bent en waar je voor staat in het dagelijks leven.Kleur & Persoonlijkheid<>
-
Zonder kleur is er geen leven. We hebben kleur nodig om onszelf goed te voelen en om onze leefomgeving te herkennen en te beleven. Kleur geeft herkenning aan culturen & stijlen, producten & versheid en vormonderscheid & vormwaarde.Kleur & Leven<>
-
Kleur stimuleert om te genieten van het leven en geeft levenszin. Zonder kleuring van onze leefomgeving en onszelf wordt het leven deprimerend. Binnen de wereld van ontwerpers wordt regelmatig de stelling gehanteerd ‘vorm volgt de functie’ en kleur wordt gezien als een secundaire betekenis en daarmee de stelling dat kleur geen wezenlijk onderdeel is van het totale architecturale ontwerp. Hiermee wordt voorbijgegaan aan de natuurlijke menselijke belevingsvoorwaarden. Kleur is een wezenlijk onderdeel binnen het functionele gebruik van gebouwen en ruimtes voor de doelgroep gebruikers, zoals binnen de zorg, onderwijs, zakelijke en winkelgebieden kleine streekgebieden en grote stadsgebieden etc. Het is dan ook van belang dat vooraf wordt gedefinieerd ‘wat is de expressie van het eindresultaat’; met betrekking tot de vormgeving, materialisatie en kleuring.Kleur & Levenszin<>
-
Elke kleur is mooi maar niet onder elke omstandigheid. Kleur wordt vanuit een persoonlijk gevoel en voorkeur bepaald. Deze voorkeur is grotendeels gebaseerd op herinneringen uit het verleden en nieuwe ervaringen in het heden. Zo kan een bepaalde kleur of kleurpalet je overweldigen en op een ander moment juist afstoten. Dit alles heeft te maken met de omstandigheid waaronder het gekleurde beeld zich manifesteert. Je gevoelens zullen teruggrijpen op je eerdere positieve of negatieve herinnering(en) hierin.kleur & Voorkeur<>